کد مطلب:211594 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:280

گسترش اسلام
اما هدف دوم مدرسه ی امام جعفر صادق علیه السلام؛ تلاش های علمی جهت گسترش اسلام و توسعه ی دایره ی فقه و شریعت و تثبیت دانش های مربوط به آن و حفظ اصالت آن است.

از كسی به اندازه ی امام محمد بن جعفر علیه السلام روایت نقل نشده و از هیچ امامی در موضوعات فقه و احكام به اندازه ی وی بحث باقی نمانده است.

احادیث و فتواها و آن چه از وی اخذ شده است، منبع ارزشمند و مرجع مهمی برای استنباط فقه و احكام اسلامی (نزد عالمان و فقیهان و كسانی كه پیرو كارهای وی بودند) شد. كسانی كه به مدرسه و شیوه های وی وفادار ماندند، خود را پیرو مذهبی كه با نام او شناخته می شود، یعنی مذهب جعفری، می دانند. مفید به نظر می رسد كه در این جا كتاب هایی را كه در آن ها روایات، احادیث، تفاسیر و فتاوایی درباره ی احكام قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله، از امام جعفر صادق علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام، آمده است، معرفی نماییم؛ كتاب های زیر مهم ترین آثار از این نوع هستند:

1- الكافی: كتاب جعفر بن محمد بن یعقوب بن اسحاق كلینی رازی، متوفای سال 329 / 328 هـ.ق است. این كتاب شانزده هزار و نهصد و نود حدیث را دربرگرفته است.

2- التهذیب: كتاب جعفر بن محمد بن حسن طوسی متوفای 460 هـ.ق است.

3- الاستبصار: كتاب شیخ طوسی نیز می باشد.

4- من لا یحضره الفقیه: عالمان و فقیهان مذهب جعفری توضیح داده اند كه ممكن است برخی از روایات، در این كتاب ها درست نباشد، بلكه درباره ی آن ها به تحقیق و بررسی علمی روی آورده اند و بر اساس تخصصی كه در زمینه ی حدیث و روایت دارند هزاران نوع از آن ها را كنار گذاشتند.



[ صفحه 57]